Pozor na falešnou aplikaci George, vyčistí vám účet
Na klienty České spořitelny míří nebezpečí. Podvodníci využívají toho, že banka sjednocovala aplikace, a vyvinuli si svoji vlastní – podvodnou. Díky osvětě však banka hlásí, že lidé jsou opatrní.
Pokud máte účet u České spořitelny, pravděpodobně jste v nedávné minulosti zaznamenali, že se původně dvě aplikace potřebné ke správě účtu sjednotily do jedné. Přechod zaznamenali i podvodníci a rychle zareagovali. Klientům banky posílali SMS zprávy nebo jim volali s tím, že aplikace, kterou mají v mobilu, je zastaralá, a dodávali i odkaz na stažení „aktuální verze“.
Že se přitom za banku jen vydávali, chtěli vylákat citlivé údaje a dostat se k penězům, není asi třeba dodávat. Pomáhá jim k tomu aplikace na první pohled těžko rozeznatelná od originálu.
Lidem se tak může snadno stát, že se jim v mobilu objeví dvě aplikace. Na první pohled identické, takže stačí lehká nepozornost a pracují s tou podvodnou. Aplikace navíc v telefonu zůstává, zloději tak mají delší dobu a větší pravděpodobnost úspěchu než u stále ještě oblíbených podvrhnutých webových stránek.
„Klienti spořitelny jsou od podzimu vystaveni nové vlně phishingových útoků, v nichž podvodníci využívají automatické telefonáty, v nichž strojově vytvořený hlas předstírá, že je pracovníkem spořitelny a pod záminkou aktualizace nabádá klienty ke kliknutí na zaslaný odkaz a stažení nové verze aplikace George a zadání přihlašovacích údajů klienta,“ potvrzuje mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Ten také potvrzuje, že největší vlnu zaznamenali na podzim, kdy probíhala migrace klientů ze staré aplikace George klíč do nové aplikace George v mobilu. V současné době je však podle mluvčího migrace klientů dokončena. Podle Hrubého na podzim spořitelna evidovala nižší desítky tímto způsobem podvedených měsíčně, ti přišli v průměru o vyšší desítky tisíc korun. Konec migrace ale neznamená, že by nebezpečí dále nehrozilo. „Díky velmi intenzivní komunikační kampani dnes nicméně identifikujeme už pouze jednotky podvedených klientů měsíčně, ačkoli stále dostáváme týdně desítky upozornění od klientů, které se útočníci tímto způsobem, naštěstí neúspěšně, snaží podvést,“ dodává Hrubý.
Ostatně že osvěta zabírá, potvrzují i data. „Zejména díky naší intenzivní komunikační kampani se nám nicméně daří meziročně snižovat objem klientských škod na polovinu, ačkoli intenzita, s níž podvodníci útočí, neklesá,“ dává příklad Hrubý. Mimochodem jen za rok 2022 okradli podvodníci klienty všech bank o dvě miliardy korun, v průměru byla škoda 160 tisíc na jednoho podvedeného. Celkové škody za rok 2023 Česká bankovní asociace zatím nezveřejnila, ale podle Hrubého budou pravděpodobně nižší.
Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-pozor-na-tuto-aplikaci-vycisti-vam-ucet-243466
Další články:
Aktuální téma
Policie přijímá do svých řad nové kolegy
Policie ČR neustále hledá nové kolegy na volná služební místa. Novým policistům je vyplácen náborový příspěvek, ve Středočeském kraji ve výši 150 tisíc korun.
zobrazit víceRychlý kontakt
Policie České republiky
Obvodní oddělení Příbram
Žežická 498, 261 23
Příbram V - Zdaboř
Tísňové volání:
158
Státní linka:
974 879 760
Městská policie Příbram
nám. T.G.M. čp. 121, 261 01
Příbram I
Tísňové volání:
156
Státní linka:
318 624 245